معتادان گمنام منطقه یک ایران 

گفتگویی جذاب و خودمانی با رابط شورای منطقه یک ایران

شورای منطقه یک ایران

گفتگویی جذاب و خودمانی با رابط شورای منطقه یک ایران

E.D.M چه خبر

در این شماره مصاحبه ای با آقای محمود. چ، رابط شورای منطقه یک ایران به شورای فرامنطقه خدماتی، را در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهیم. موضوع این گفتگو دلایل و چگونگی حضور رابطین منطقه یک در شورای فرا منطقه EDM و کسب کرسی در این شورا می باشد.

لطفا بفرمایید EDM چگونه ساختاری می باشد؟
EDM مخفف European Delegates Meeting به معنای جلسه خدماتی NA می باشد که یک ساختار فرامنطقه ای بوده و به بیش از سی کشور اروپایی و آسیایی سرویس می دهد.
برقراری ارتباط مناطق با کنفرانس خدمات جهانی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد. رابطه مستقیم به شکل حضور رابطین منطقه در کنفرانس خدمات جهانی و غیرمستقیم از طریق رابطین EDM.
نحوه حضور شما به عنوان رابط منطقه یک ایران و به دست آوردن کرسی در EDM چگونه بوده است؟
در ابتدا باید عرض کنم که به شخصه از حضور منطقه یک درE.D.M بسیار خوشحال هستم.NA ایران بعد از آمریکا بزرگترین NA دنیا است و لازم است که کیفیت انجمن در ایران همپای جمعیت مان رشد کند. پس از تشکیل شورای منطقه یک ایران مباحث زیادی در رابطه با اینکه به چه قسمتی از ساختار خدماتی NA متصل شویم، مطرح شد. ما برای رشد، توسعه و هماهنگی انجمن نیاز داریم که از اطلاعات و تجارب اعضاء دیگر مناطق NA آگاه شده و استفاده کنیم. NA افغانستان مثال واضح این مساله است که با کمک APF (شورای فرا منطقه آسیا و اقیانوسیه)از طریق اعضاء ایرانی راه اندازی گردید و اکنون تعدادشان از ۵ نفر ابتدایی به بیش از هزار نفر رسیده است.
در هر حال رابطین قبلی شورای منطقه یک در ابتدا به عنوان مهمان در APF حضور پیدا کردند که به دلیل مخالفت منطقه ایران شرایط برای کسب کرسی در آنجا فراهم نشد. البته باید عرض کنم شخصا اعتقاد دارم که این اتفاق را باید به فال نیک گرفت، زیرا با حضور شورای منطقه ایران در APF و شورای منطقه یک در EDM در واقع انجمن ایران با کل دنیا در ارتباط می باشد، زیرا رابطین شورای منطقه ایران گزارشات و اخبار APF و رابطین منطقه یک گزارشات و اخبار EDM را برای اعضاء NA در ایران به ارمغان می آورند. این اتفاق مبارکی است که برای ما افتاده است و می توانیم از تجارب کل کشورهای دنیا استفاده کنیم.
ضمنا در اکثر کشورهای عضو EDM جلسات فارسی زبان وجود دارد که دارای اعضاء فعالی نیز می باشند. به عنوان مثال؛ رابط قبلی منطقه آلمان در EDM یک عضو ایرانی بود و حتی در جلسه اخیر از دو سخنران فارسی زبان دعوت شده بود که بنده مسئولیت ترجمه سخنان آنها را به عهده داشتم. ما میتوانیم هم از تجربه آنها استفاده کنیم و هم به اعضاء فارسی زبان این کشورها خدمت رسانی کنیم.

EDM چند وقت یک بار برگزار میشود؟
سالی دوبار یک جلسه تابستانی و یک جلسه زمستانی دارد، تابستانی اش معمولاً آخرای جولای (که ما رفتیم) و زمستانی اش هم فکر میکنم که فوریه می باشد – آخر جولای تقریباً میشه اوایل مرداد و فوریه هم میشه بهمن- معمولاً سالی یک بار هم تابستانها همایش داریم، همایش اروپا که بهش میگن ECCNA. (اِکنا) که در حد همایشهای جهانی است.
جلسات EDM چند روزه است؟
معمولاً ۴ روز است. از صبح ساعت ۹ شروع میشه و تا ساعت ۳۰/۵ بعد از ظهر به همراه ناهار و چای.
نحوه گرفتن کرسی از طرف شورای منطقه یک ایران در آنجا چگونه بوده است؟
در EDM شرایط خاصی برای الحاق نیست. و فقط شورای قبلی نامه میدهد که اینها شورای جدید هستند و این به منزله ی رضایت نامه نیست – مانند کامبوج که با وجود تنها ۳ جلسه وقتی خواست بعنوان شورای جدید فعالیت نماید، شورای قبلیش آن را معرفی کرد، که این فقط به عنوان فعال بودن این شورای جدید است و بودنشان را تأیید میکند. در کل در EDM هیچ شرایط خاصی نیست و هر کس در آنجا بگوید یک منطقه هستم و میخواهم عضو شوم دو سؤال از او پرسیده میشود:
اول حتماً بدانند که یک منطقه جدید است یا از یک جای دیگری جدا شده و برای خودش یک منطقه شده و دوم در عین حال فقط در یک فرامنطقه عضو باشد و ما برای تثبیت این موقعیت در این سطح و خوشحالی ایرانیان عزیز روز اول گفتیم؛ ما شورای منطقه یک ایران میخواهیم عضو شما بشویم و فعالیت نماییم. آیا کسی مخالفتی دارد؟ که هیچ مخالفی نبود و با توجه به تجربیات خدماتی گذشته توانستیم یک اجماع هم به آن اضافه کنیم.
ما ۲ تا رابط داریم که هر ۶ ماه یک بار به این سطح میروند. در مورد هزینه آنها کمی توضیح بدهید؟
هزینه EDM از APF اگر کمتر نباشد، بیشتر نیست تقریباً بین ۲۵ تا ۳۲ یورو هزینه اتاق، ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو هزینه بلیط و روزی ۱۰، ۲۰ یورو خرج خودت. صبحانه رو هم مجانی هتل میدهد.
آیا این هزینه را شورای ما میدهد یا آن طرف؟
بستگی به تقاضا دارد. میتوان تقاضا کرد که آنها بدهند و میتوان خودمان بدهیم. و اگر تقاضا بدهیم معمولاً هزینه یک نماینده را میدهند.
چه پیامی را از ایران به آنجا بردید؟ چگونه میتوان یک رابطه دو طرفه و مؤثر با این سطح داشته باشیم؟
علاوه بر پیام عشق و امید… تا قبل از ما انگلیس بزرگ ترین جمعیت NA در آن جا بود ولی حالا همین شورای منطقه یک ایران بزرگترین منطقه از نظر جمعیت و تعداد جلسات در EDM است و برای آنها قابل توجه بود که بسیاری از چالشهای آنها را ما تجربه کرده بودیم. در عین حال سوالاتی در مورد جلسات فارسی (تهیه ساختار زبان فارسی، کارگاه های فارسی زبان و تهیه پاورپوینت) داشتند. بنده تجربه APF را داشتم که قسمتی از سایت را برای بارگذاری پاورپوینت اختصاص داده بودیم و در شورای EDM هم از این تجربه استفاده کردیم و این تصمیم را هم داریم که در آینده قسمتی از سایت را برای پاورپوینتهای فارسی اختصاص دهیم.
اتفاق دیگر این بود که در کمپ های پناهجویان درکشورهای اروپایی تعداد زیادی مرد و زن ایرانی، افغانی و عرب هستند که تعدادشان هم کم نیست که برخی مصرف کننده و برخی هم اعضای NA هستند و نیاز شدید به کمک دارند و کمیته ای درست شد متشکل از ایران و یونان به عنوان اعضاء EDM در یونان (چون کمپ ها در یونان است) تا با هماهنگی آنها به معتادانی که در کمپ های پناهجویان نیاز به دریافت پیام دارند پیام رسانی را انجام دهد. اعضاء ایرانی به عرب ها، افغان ها و ایرانی ها پیام رسانی میکردند. با توجه به پتانسیل بچه های ایرانی در آینده اطلاعیه ای خواهیم داد و از تمام افراد در سطح ایران، نه فقط شورای منطقه یک استفاده خواهیم نمود.
آیا ما شرایط میزبانی را داریم؟
بله. شرایط خوبی برای میزبانی داریم و این اتفاق به امید خدا در آینده خواهد افتاد.
همایش بعدی کجاست؟
همایش ۲۰۲۰ در ترکیه خواهد بود که یکی از دلایل انتخاب آن بخاطر اعضاء ایرانی و سهولت حضورشان میباشد.
اگر جلسات شورا در کشوری باشد که ما نتوانیم ویزای ورود به آن کشور را بگیریم چه خواهد شد؟ آیا میتوانیم اینترنتی شرکت کنیم؟
بله. میتوانیم. ولی کشوری نیست که نشه. فقط یک کشور هست که به علت اینکه برخی کشورهای دیگه هم آن جا حضور پیدا نمیکنند کلاً کاندید نمیشود و چنان چه کاندید شود، رأی هم بیاورد بر طبق قوانین کشورمان حضور پیدا نمیکنیم.
حمایت EDM از ما چگونه خواهد بود؟
آنها با اشتیاق کامل آمادگی خود را برای برگزاری هر نوع کارگاه و همایش و سخنرانی و تجربه ای را اعلام کرده اند.
چه کمیته های فرعی آنجا فعالیت می کنند؟
هر موقع نیاز داشته باشند کمیته ای تشکیل میدهند. مثلاً کمیته گسترش انجمن که کارش بیشتر آموزشی است برای روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمانهای بین المللی در کشورهای مختلف فعالیت می کند.
به عنوان سؤال آخر پیامی هست که بخواهید منحصراً در فصل نامه درج شود چنان چه در گزارشهای خود نیاورده اید؟
امیدوارم اعضای ایران با فرهنگ بهبودی دیگر کشورها آشنا شوند و از تجربیات افراد و اعضاء خیلی بیشتری استفاده کنند یعنی ایده های جدید و روابط خیلی مؤثرتری را تجربه کنند.
در تمام دنیا ساختارهای پایین تر ساختارهای مشورتی است تا اجرایی. فرامنطقه آموزش میدهد که این آموزش را از سراسر دنیا آورده و امروز زمان آن رسیده که خدمات محلی تر شود.

بازگشت به نسخه مهرماه ۱۳۹۷

نسخه چاپی این شماره بطور کامل منتشر شده و قابل تهیه است.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

5 نظر

  1. حمید. ق

    سلام و وقت بخیر. خداقوت میگم به همه خدمتگزاران.
    ١_ روال کار بدین شکل که فونت و اندازه سوال با پاسخ تفاوت داشته باشه. یعنی به ها ر شکلی سوال از پاسخ آن تمییز داده بشه.
    ٢_اگر قرار متن پرسش و پاسخ بصورت محاوره ای تایپ و پیاده سازی بشه، درستش اینه که تو تمام متن این اتفاق بیفته. اگرم قرار دستوری و ادبیاتی و کتابی باشه، تو تموم متن اجرا بشه.
    ٣_ آداب ویرایش متن رو حتما لحاظ کنید.
    ۴_ هیچ عمل و اتفاقی بی عیب و نقص نیست؛ ایکاش از رابط محترم درباره مشکلات و معایب این اتفاق (تجزیه ناحیه و رفتن به edm) هم ( صادقانه) سوال میشد. فقط به به و چه چه کردن رسم صداقت نیست.
    ۵_ تیتری که برای مصاحبه مرقوم فرمودید، با متن همخوانی نداره‌‌‌؛ مصاحبه نه جذاب بود، نه خودمانی….
    ۶_…..
    ملالی نیست جز دوری شما.
    دست حق پشت و پناهتون
    عدد داخل ایمیلم باید به لاتین باشه.

    پاسخ
    1. vaadeh.ir

      از اینکه ما را دنبال میکنید، سپاسگزاریم حمید عزیز، کم تجربه بودن ما در مصاحبه به معنای ناصادقی نیست و گزارش کامل رابطین با ذکر جزییات در سطح شورا ارایه شده و به دست اعضا خواهد رسید.

      پاسخ
  2. محسن

    سلام کاش درمورداین موضوع هم از رابط محترم هم پرسیده میشدکه این جداشدن و ملحق شدن به یه سطح خدماتی ایا به اتحادانجمن صدمه ای واردنکرده است ایا شرکت رابطین شورای منطقه نیارگروه ها رو براورده نمی کردلطفابه این سوال ساده پاسخ دهیدانگیزه واقعی ارجداشدن وپیوستن چه بوده است باتشکر

    پاسخ
    1. vaadeh.ir

      سلام
      تصمیم مبنی بر شکل گیری شورای منطقه یک بنابر وجدان گروهی اتخاذ شده و تنها همان وجدان گروهی هست که اجازه تهیه ترازنامه از خود و سنجش میزان انطباق تصمیماتش بر اصول سنت ها را دارد.
      خدمتگزاران و سایر اجزای تشکیل دهنده در هنگام تصمیم گیری نظرات موافق و مخالف خود را ارائه می دهند، ولی بعد از اتخاذ تصمیم دیگر فقط حمایت می‌کنند نه قضاوت و ناسازگاری.

      پاسخ
  3. محمد . ق (پدر )

    سلام شرایطی فراهم شود وبه گونه ای میزبانی ترکیه را به اطلاع اعضا برسانید که اعضای بیشتری در این نشست حضور بهم رسانند که قدرت برنامه در بدست آوردن تجربه است

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *