معتادان گمنام منطقه یک ایران 

کمیته توسعه و آموزش

کمیته توسعه و آموزش FD

روحیه اتحاد در انجمن به ما یادآور می‌شود که ما با هم موفق شویم و در غیر این صورت همه با هم شکست میخوریم. پس در راس قرار دادن منافع مشترک معتادان گمنام یک ضرورت است. تجربیات متفاوتی در سطوح خدماتی و مناطق جغرافیایی مختلف وجود دارد که امکان دارد نقاط دیگر نیاز به شنیدن آنها داشته باشند تا تجربه را دوباره تجربه نکنند. از لحاظ آماری بیشترین ورودی انجمن از طریق پیام گرفتن اعضا از کمیته H&I و از طریق سایت های انجمن معتادان گمنام بوده است چرا که به جای اینکه معتادان و اقشار مختلف جامعه NA را پیدا کنند، این گونه خدمات پیام را به سهولت در دسترس طالبان آن قرار داده است. به همین ترتیب در بسیاری از کشورهای جهان بعد از مدتی احساس شده است که برای رشد و توسعه NA در راه رساندن پیام نیاز به فعالیت هایی مثل «فعالیت های توسعه انجمن» یا همان Fellowship Development یا FD می باشد. در حال حاضر بعد از رشد کمیتی بسیار خوبی که NA در ایران داشته زمینه رشد و گسترش پیام انجمن از لحاظ کیفیتی احساس می شود. در همین راستا شورای منطقه یک ایران با پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای رشد و توسعه پیام انجمن مواجه شده است.
این حقیقت که ما اعضای انجمن معتادان گمنام، نقطه نظر مشترکی داریم که : برای تداوم حرکت در مسیر بهبودی و خدماتی، حتماً بایستی رشد کنیم و هرگز جایی برای تن آسایی، سکون و درجا زدن در NA وجود ندارد، به وضوح مشخص می کند که ما برای دست یابی به این مهم، تلاش دسته جمعی و ارزشمند همه اعضا را نیاز داریم.
در این راستا شورای منطقه یک ایران پس از بررسی طرح پیشنهادی تشکیل کمیته توسعه انجمن، اقدام به شکل دهی کمیته توسعه وآموزش نموده تا بصورت ماکت و آزمایشی، فعالیتهای توسعه ای خود را با مسئولیت کمیته کارگاههای شورای منطقه یک ایران آغاز نماید.
هدف از تشکیل ساختارهای خدماتی NA بر این اساس می باشد که با گردهم آمدن تجربیات و منابع ارزشمند گروههای انجمن معتادان گمنام، فعالیتهای متمرکزی در جهت تأمین، توسعه و هماهنگی خدمات و پیام رسانی در NA به انجام رساند. از این رو طی سالیان متمادی در NA ایران، پیرامون جمع آوری و ارائه اطلاعات از نشریات انجمن و تجربیات روحانی اعضا، آموزشهای لازم توسط کمیته های کارگاه های آموزشی، تدارک و ارائه گردیده که بسیار موثر بوده و نیازهای بسیاری از اعضا را در خصوص ارتقا سطح آگاهی و تبادل تجربیات بهبودی و خدماتی، برآورده نمود. با گسترش پیام رسانی و خدمات ایثارگرانه و موثر خدمتگزاران در سطوح مختلف، نیازهای اعضا نیز بیشتر شده و با توجه به تنوع شخصیتی اعضای انجمن معتادان گمنام ایران در این سالهای اخیر، نیازهای آموزشی اعضا بسیار و بسیار متنوع و گوناگون شده است. کمیته کارگاه ها در سطوح مختلف با توجه به نیاز اکثریت اعضا و با رای اکثریت نمایندگان، اقدام به برگزاری کارگاه ها نموده است و آن اکثریت نیز با کمک نیروی برتر، کم و بیش از آموزشها بهره لازم را برده اند.

ولیکن در این میان بخشی از اعضا که در اکثریت نبوده اند و نیازهای متفاوتی را در حوزه آموزش داشته اند، از این طریق موفق به دریافت اطلاعات و آگاهی های لازم جهت بهبودی خود نشده اند،
از طرفی با صرف هزینه و وقت و تجربه بسیار زیاد، خدمتگزاران زیادی نیز در NA پرورش یافته اند که تجربیات گرانبهایی را درسینه اعضاء و خدمتگزاران محترم باقی گذاشته و علیرغم تمایل این اعضا برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان متاسفانه دور از دسترس و بدون استفاده باقی مانده است.
یکی از کارکردهای این کمیته دسترسی پیدا کردن به این اعضاست. اکنون فرصت مناسبی است تا کمیته کارگاه های آموزشی با تغییر رویه فعالیت خود به توسعه و آموزش همگام با این تغییرات و گسترشها در NA امروز، دسترسی بیشتر به تجربیات و البته انتقال تجربیات و اطلاعات مورد نیاز تک تک اعضا سازکارها و اقدامات نوینی را تدارک دیده و در اختیار کسانی که جویای آن هستند قرار دهد.
طی بررسی ها و مطابق با تجربیات اعضای با تجربه در مقوله آموزش، تغییر فعالیت کمیته کارگاه ها به کمیته توسعه و آموزش و همچنین اضافه نمودن بندهای ذیل میتواند ما را در رسیدن به این مهم یاری نماید. البته مطابق با تک تک خدمات انجمن معتادان گمنام این تغییرات کاربردی نیازمند حمایت نیروی برتر و تلاش متحد همه خدمتگزاران مورد اعتماد می باشد. تا از این طریق ساختار شورای منطقه یک ایران بتواند تجربیات و مکنونات قلبی خود را بعنوان منبعی در خدمت اعضا و در دسترس ایشان قرار دهد تا هر جا که به این تجربیات نیاز داشتند بتوانند به راحتی و با ساده ترین روش ها آنها را در دسترس خود داشته باشند. از جهتی بسیار واضح می نماید که طی دوره های مختلف و رعایت اصل چرخش، خدمتگزاران بسیاری با صرف وقت و هزینه و حمایت نیروی برتر، تربیت و تبدیل به منابع ارزشمند خدماتی شده اند که طی گذشت سالها، یا فراموش شده و یا درگیری های شخصی و خدماتی ، وقت و زمانی را برای پیگیری و ثبت و گردآوری تجربیات ایشان باقی نگذاشته است. که البته در عین اینکه کاملا قابل درک و منطقی می باشد، ولی نمونه بارز عدم رعایت مفهوم یازدهم خدماتی هم می باشد و می بایست مسئولانه تر به این وجه از مدیریت منابع (منابع ارزشمند انسانی و آگاهی) پرداخته شود. لازم به توضیح است حد و مرز فعالیت این کمیته با دیگر کمیته های فرعی و شرح وظایفشان بسیار شفاف بوده و به هیچ عنوان پیرامون فعالیتهای کمیته ها دخالت یا درگیری نخواهد داشت . بلکه صرفا با همکاری خدمتگزاران اداری و کمیته های فرعی، تجربیات چالش ها-نیازها را شناسایی و اقدامات لازم جهت توسعه و گسترش این تجربیات و دستاوردهای ارزشمند را پیگیری و هدایت می نماید.
طریق کلی فعالیت‌های توسعه و آموزش، اول: شناسایی و دستیابی به منابع انسانی و همچنین تجربیات و آگاهی های ارزشمند اعضاء
دوم : شناسایی چالش ها و مشکلات از طریق مشارکت جمعی اعضای محترم، و دستیابی به راهکارهای کاربردی و مؤثر برای مرتفع شدن آنها پس از انجام اولویت بندی و بررسی های لازم از طریق کارگروهی
سوم : قراردادن این منابع جمع آوری شده، به ساده ترین شکلهای ممکن در دسترس و اختیار اعضایی که به آنها نیاز داشته و جویای آن می‌باشند.
در این راستا موارد ذیل می تواند بخشی از وظایف و فعالیت های این کمیته در جهت گسترش و توسعه اطلاعات و آگاهی باشند و مطمئنا رهنمودهای همیشه سازنده اعضاء
می تواند موارد مقتضی را به آنها اضافه نماید.
شناسایی منابع و تجربیات اعضاءو دسته بندی و مطابقت آنها با اصول انجمن معتادان گمنام و سپس ارائه و در اختیار گذاشتن متقاضیان.
تدارک و آموزش تیم های مختلف در جهت دستیابی هر چه بیشتر به تجارب مختلف اعضا و خدمتگزاران (تشکیل کارگروه ها جهت دستیابی به تجربیات اعضا). و پس از تکمیل شکل و فرم شایسته و مؤثر، از راه های مختلف در اختیار اعضا قرار گیرد.
تعامل و ارتباط با کمیته محترم سایت و همچنین کمیته محترم مجله، جهت توسعه اطلاعات و آموزش ها با کمترین هزینه و با بیشترین دسترسی به مخاطبان و در سریع ترین زمان ممکن.
تشکیل سازوکارهایی مثل صندوق پستی یا ایمیل و یا دیگر ابزارهای دسترسی، جهت دریافت نیازهای آموزشی و آگاهی برای اعضایی که نیازمند آن هستند. و همچنین تامین نیازهای اعلام شده از طریق کانالهای ارتباطی تشکیل شده بصورت مداوم و با ثبات.
دنبال کردن توسعه کیفیتی و کمیتی پیام انجمن معتادان گمنام از طریق جمع آوری اطلاعات و تجربیات اعضایی است که کمتر در اختیار دیگران قرار داده شده است.
ما به عنوان خدمتگزاران انجمن معتادان گمنام به روابط تازه مان و آنها که چیزی مصرف نمیکنند و راه تازه ای برای زندگی پیدا کرده اند فکر خواهیم کرد…

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. نشریات وعده

    خدمت شرایطِ رشد را فراهم می نماید. ما با درماندگی و شکستگیِ درونی وارد انجمن می شویم و راه
    زندگی کردن را یاد می گیریم. اکثر چیزهایی که می آموزیم در خدمت اتفاق می افتد و درواقع، ما
    درخدمت،از یکدیگر انتظار داریم که یادبگیریم، رشد کنیم و مهارتهای جدید بیاموزیم.
    کتاب اصول راهنما روح سنتهایمان بخش سنت هشتم برای اعضا

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *