معتادان گمنام منطقه یک ایران 

عضو دور افتاده NA

عضو دور افتاده NA

ماجراهایــــــــــــــــــــ یوهپــــــــــــــــ

یک عضو دور افتاده و هوای خدا

یوهپ هستم معتاد
توي مقطع ده سال پاکی اتفاقات عجیبی رو می بینم دارم به درك جديدي از انجمن مي رسم و يه ذره هم ترسيدم!
راهنماي من بسيار عضو فعال و داري افكار نو و حرف هاي تازه بود، يكي از دلايل بيشتر جذب شدنم به برنامه نگاه اين آدم به اعتياد و بهبودي و البته تعاريف درستش بوده و هست.
و براي من خيلي مهمه كه پايه ي اصلي روابط و منبع روحانيم همچين آدمي باشه و داشتن راهنمايي با اين ويژگي براي من خيلي ارزشمند بوده و هست، اما متاسفانه گاهي مي شنيدم كه مشاركت مي كرد و مي گفت برنامه كليشه اي شده..يا مي گفت كسي مثل من خدمت نمي كنه، يا تصميمات خودمحورانه براي گروه مي گرفت و وقتي ازش انتقاد مي شد جبهه مي گرفتو واكنش هاي عجيبي نشون می داد…

مي‌گفت احساسات جديدي رو تجربه مي‌كنم و گويي راه رو اشتباه اومدم، من به شدت تحت تاثير حرفاش بودم و همينطور هم نگرانش مي‌شدم، كم كم از برنامه دور شد، جواب تلفن نمی‌داد و مي‌گفت اينطوري راحت تره، رفته بود سراغ سير و سلوك و عرفان. بيشتر وقتش رو با آدماي جديد زندگيش مي گذروند اينقدر دور شد كه فراموش شد و بالاخره به اتفاقي دچار شد كه براي خيلي ها افتاده، به راحتي تمام، راهنماي من لغزش كرد. لغزش راهنمام به شدت روي من تاثير بدي داشت. چيزي در من فرو ريخته شد، هزاران سؤال و يه دنيا افسوس در من ايجاد شد. نمي‌تونستم قبول كنم آدمي با اين همه پتانسيل به همين سادگي كارش به لغزش منجر بشه.

به هر حال اين اتفاقي بود كه افتاد و من مي‌دونستم كه كار زيادي از دستم بر نخواهد آمد، خوشبختانه ميان اين همه شلوغي، اتفاق خوب، برگشتنش به جلسه و اعلام پاكيش بود، سعي مي كردم براش وقت بزارم و در خدمتش باشم وخوب مي‌دونستم وقتي كسي لغزش مي كنه، نيازي به سؤال پيچ شدن نداره و فقط بايد شنيده بشه، اعلام پاكي روزشمارش هم خوشحالم مي كرد و هم دردناك بود، تا اينكه يه روز ازم خواست كه راهنماش بشم، خب شوكه بودم و مي‌خواستم وارد تعارفات بشم كه اجازه نداد حرف بزنم، و قرار شد مشورت كنم و خبر بدم.

با چند تا از اعضاء صحبت كردم، تعدادي موافق و بعضي مخالف بودن، در نهايت با نوشتن تراز و كلي دعا و كمك خواستن از نيروي برتر به حرف راهنمای جدیدم گوش دادم و قبول كردم.
ما دوباره راهنما و رهجو شديم واين بار جامون با هم عوض شده بود.
ارزش درماني كمك يك معتاد به معتاد ديگه برام پررنگ شده بود و فقط مي‌خواستم كمكش كنم، تقريبا يكسال از اين موضوع مي‌گذره و امروز توي مشاركتش گفت كه اصول خودش از اصول انجمن پيشي گرفته بود، گفت كه به جاي حل كردن مشكلاتش با بقيه اعضاء، ترجيح مي‌داده كه برنجه …

رابطه ش با راهنماش قطع بوده و توي ذهنش مدام از راهنماش ايراد مي گرفته و جنگ داشته، گفت توي جلسه به جاي ترويج انجمن، افكار و اعتقادات خودش رو تحميل مي‌كرده و اگر مخالفي داشته اونها رو متهم به حماقت و ناداني مي‌كرده، گفت كه خدمت براش سپري بوده در مقابل اتهامش به بي مسئوليتي اجتماعي و خانوادگي… و افراط شديدش به سير و سلوك فقط و فقط به قصد فرار از خودش و مسئوليت هاش بوده، گفت اينقدر از دنياي واقعي دور مي شه كه دوباره روحش تو قالبش نمي گنجه و مجبور مي شه صداي قدرتمند اعتيادش رو با مصرف ساكت كنه… و گفت كه وقتي پاكيت بالاتر ميره اشتباهاتت منجر به تاوان هاي سنگيني مي شه… انگار يادت ميره چقدر بيماري… و وقتي مدت ها به اين منوال بگذره انتخابت مي‌شه مصرف مجدد. وقتی تسليم نيستي و براي وارد شدن به راه تازه مي جنگي، به راحتي به دخمه ي خودت پناه مي‌بري و آنچه در پيش روي داري فقط سياهي و سياهي و…

من، یوهپ
امروز مصمم تر از قبل، چرا اينجا هستيم، رو زندگي مي كنم و مسئوليت اعتياد و بهبودي ام رو مي‌پذيرم و باور دارم با تسليم به راهي وارد مي شم كه پر از هواي خداست و من تشنه ي اين هوايم.

مایملک معنوی،قرار داد ودیعه (معتادان گمنام)

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

5 نظر

  1. vaadeh.ir

    اعضای دور افتاده پاک ماندن در انزوا
    اگر قادر نیستید به جلسات NA بياييد، امیدواریم این جزوه به شما کمک کند و ارائه دهنده راه حل هایی عملی برای زندگی شاد و پرنشاط و آزاد باشد. این جزوه بیشتر برای معتادانی تهیه شده که در مناطق دورافتاده در حال نبودی هستند و نمی توانند به طور مرتب در جلسات NA شرکت کنند. با این همه، هر معتادی با خواندن این جزوه نکات ارزشمندی در مورد چگونگی بهبود از بیماری اعتياد کسب خواهد کرد.

    بسیاری از ما، در مقاطعی از بهبودی مان، طعم احساس تنهایی و انزوا را چشیده ایم. معتادانی نیز هستند که به دلیل نقص شنوایی یا بینایی یا سایر معلوليتها، احساس انزوا می کنند. بنابراین، معتقديم چه از نظر عاطفی یا جسمی منزوی باشیم چه به لحاظ جغرافیایی، پیشنهادهای مطرح شده در این جزوه، به هر معتادی کمک خواهد کرد تا پاک بماند و راه جدیدی برای زندگی پیدا کنند.

    دورافتادگی از جلسات گاهی ممکن است ناامیدکننده باشد ولی من ناچارم در تمام حوزه های زندگی جدیدم کوشا باشم. جزئی از NA بودن، برای من معنای خاصی دارد. من می دانم دوستانی دارم که هنوز ملاقات شان نکرده ام ولی دانستن این نکته که آنها وجود دارند، به من اميد ادامه دادن میدهد.“ یاری رسانی”

    اعضای دور افتاده,پاک ماندن در انزوا,بهبود از بیماری اعتياد

    معتادان گمنام، برنامه ای است با دوازده قدم و دوازده سنت که هدف آن کمک به بهبودی معتادان است، صرف نظر از این که کجا زندگی می کنند. با پیروی از این امول روحانی، ما از اعتياد فعال رهایی پیدا می کنیم. پیشنهاد میکنیم تمام نشریات آپ را که می توانید تهیه کنید و بخوانید و در صورت امکان، در یکی از جلسات یا همایش ها و برنامه های NA شرکت کنید.

    اگر جلسه NA در منطقه شما وجود ندارد، پا پیش بگذارید و خودتان یک جلسه راه بیندازید. شاید در ابتدا فقط خودتان در این جلسه شرکت کنید، ولى هر لحظه ممکن است معتاد در حال عذاب دیگری از در وارد شود. برای تویه رایگان مجموعه نشریات راه اندازی جلسات، فرم پشت این جزوه را پر کنید و به دفتر خدمات جهانی بفرستيد. برای کمک به معتادان دور از جلسه، خدمات زیادی در NA وجود دارد. کميته های ویژه ای در NA سامان دهی به بعضی از این خدمات را بر عهده دارند. در بسیاری از نواحی، تلفن امداد محلی، فهرست جلسات و خبرنامه انجمن در دسترس است. همچنین می توانید نشریات NA و سایر اطلاعات درباره NA را از نزدیکترین دفتر خدماتی ناحیه یا منطقه تهيه کنيد.

    پاسخ
  2. مسئول نشریات وعده

    انجمن ما با مشکلی روبرو است که خیلی از ما از آن آگاهیم. مشکلی که از همان ابتدا وجود داشته و اکنون هم ادامه دارد؛ منظور من کسانی است که کم کم جلساتشان کمرنگ شده و از برنامه دور می افتند. شما چنین اشخاصی را کمتر و کمتر در جلسات می بینید یا این که خودتان از همین دسته افراد هستید و کمتر جلسه می روید. ذهن چنین افرادی شروع به تردید نموده و همان چیزهایی را که تا به حال برایشان کار کرده،زیر سوال می برند.

    در این شرایط و به دلیل کافی نبودن تعداد جلسات برای ایجاد التیام،بیماری اعتیاد فعال می گردد.ناراحتی آغاز می شود و چون به جلسات زیادی نرفته ایم، هنگامی هم که در یک جلسه شرکت می کنیم فضای آن جا کمی خصومت آمیز همراه با شایعه پراکنی به نظر می آید؛و شاید امشب،انجام کاری متفاوت راحت تر به نظر بیاید.
    آیا من واقعا احتیاج دارم که در این تعداد جلسه شرکت کنم؟ هر چه کمتر به جلسات بروید تمایل تان برای حضور در جلسات کمتر خواهد شد.همیشه به نظر می آید که برای جلسه نرفتن دلیل خوبی هست. حتی اگر آن دلیل در خانه ماندن و تلویزیون تماشا کردن باشد.به تدریج ذهن فرد دور افتاده،دگرگون می شود.زندگی ناخوشایند گشته و سرزنش نمودن خود و دیگران آغاز می شود. در این مرحله به جای این که شخص دورافتاده بیشتر به جلسه رفته و نگرش خود را تغییر دهد، کمتر در جلسات حاضر می شود.
    به تدریج به این نتیجه می رسد که اصلا نیازی به جلسه ندارد.هر چند همین جلسات محدود او را سر پا نگاه داشته است.

    هرچه بیشتر از جلسات دور بیفتیم،بازگشت به جلسات برایمان مشکل تر می شود.در حالی که مطمئنا همه اعضای گروه امید به بازگشت دوباره ی ما دارند و منتظر دیدنمان هستند.اگر شما این مطلب را می خوانید و با طعنه به خود می گویید: «حتما همه منتظر بازگشت من هستند!»
    شما احتمالا یک دور افتاده هستید نیاز داریم طرز تفکر معیوب خود را تصحیح کنیم و این کار با حضور در جلسات ممکن می شود.
    برای کسی که از جلسات بسته دور است، شک کردن به اصول برنامه عجیب نیست.

    پاسخ
  3. مسئول نشریات وعده

    ما از آزار شدن یا تحت فشار احساسی شدید قرار گرفتن میترسیدیم، و بنابر این نصفه و نیمه زندگی میکنیم، و زندگی میکنیم بدون اینکه کاملاً زنده باشیم. ما از هر چیزی که باعث برانگیختن احساساتمان شود میترسیم. پس عقب میکشیم و منزوی میشویم. ما میترسیم که دیگران مارا دوست نداشته باشند، پس مواد مخدر مصرف میکنیم تا حداقل با خودمان راحتتر باشیم. ما میترسیدیم از اینکه در شرایط یا مسئله ای قرار گیریم که برایمان هزینه داشته باشد، بنابر این دروغ میگوییم، کلک میزنیم، یا دیگران را آزار میدهیم و به آنها صدمه میزنیم تا خودمان را حفظ و حمایت کنیم. ما از تنها شدن میترسیم، بنابر این از دیگران استفاده میکنیم و آنها را استثمار میکنیم تا از احساس تنهایی، انزوا و مطرود شدن اجتناب کنیم، ما میترسیدیم که از هر چیزی به اندازه کافی نداشته باشیم، پس بنابر این خودخواهانه آن چیزهایی را که میخواهیم تعقیب و پیگیری میکنیم، بدون اینکه در نظر داشته باشیم که در این فرآیند چه لطماتی میزنیم.

    “کتاب راهنمای کارکرد قدم”

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *