معتادان گمنام منطقه یک ایران 

روح سنت ها

روح سنت ها

روح سنت ها : استقلالی که همیشه یادآور اتحاد است

به عنوان یک عضو :

ما انسانها در زندگی شخصی خود دارای ارزشهایی هستیم که معمولا حد و مرزهای خودمان را بر اساس آن پایه گذاری می‌کنیم. امامواقعی در محیطهای گروهی قرار گرفته ایم و متوجه شده ایم که نمی توانیم منافع شخصی‌مان را به منافع آن گروه تعمیم دهیم و روند پیشرفت گروه را با ارزش های خاص خودمان راهنمایی کنیم، یا به رفتارهای خودمحورانه و خودسرانه خود با برچسب استقلال ادامه دهیم.

استقلال خودسری نیست!

در NA اینگونه بوده است که من دارای استقلال هستم.به طور مثال حضورم در جلسات مختلف، ارائه ی نظراتم در جلسات اداری، راهنما گرفتن و راهنما شدن و … اما این استقلال اینگونه نیست که سبب طرد شدن و نادیده گرفتن دیگران شود . ما این استقلال را به پیشنهاد از منافع مشترک تمامی اعضا به دست آورده ایم که همواره به ما یادآوری می‌کند که محصول استقلال همون حفظ منافع مشترک است.

برای اخذ هر ایده ای بایست به یک منبع مراجعه کرد.چنانچه آن ایده برگرفته از منابع اعتیادی باشد نتیجه اش خود محوری و تحمیل عقاید می‌شود و چنانچه منبع یک ایده، روحانی باشد محصول آن استقلال مسئولانه عضو خواهد شد، از طرفی نیز در بهره گیری در استقلال نباید به علت ترس از قضاوت دیگران دچار ترس و تردید شد.تا زمانی که یک عضو از استقلال به عنوان یک ابزار روحانی استفاده می‌کند، قطعا نتیجه آن پیشرفت و توسعه خواهد بود: حتی می‌توان به صرف داشتن این ترس و تردید، مسئولانه تر به مسائل نگاه کنیم اما هرگز از استقلال خود چشم پوشی نکنیم.

حق انتخاب برای  همگی ما به یک اندازه می‌باشد و در NA تمامی باورهای ممکن از نیروی برتر اجازه مشارکت کردن داده شده است.

من به تنهایی در محیط گروهی نمیتوانم خالق استقلال و خلاقیت باشم، چرا که دیگران نیز دارای این استقلال میباشند.

از ویژگی‌های مهم و همیشگی استقلال این است که هیچ زمانی سبب طرد شدن و ضعیف کردن دیگر اعضا نخواهد شد.

به عنوان یک گروه:

بهره مندی از استقلال در برگزاری جلسات توسط گروه‌ها همیشه نیرویی بوده است که گروه‌های ما به آن تکیه داشته اند و همواره سبب ایجاد موقعیت رشد و موفقیت‌های روزافزون آنها شده است.

گروه‌ها همیشه توانسته‌اند که بواسطه رای وجدان اخذ شده از اعضای خود، مستقل از دیگرگروه‌ها در خدمات پیام رسانی، عمل نمایند.

به عنوان مثال فرمت‌های برگزاری، موضوع، ساعت برگزاری و مطالب خواندنی در جلسات که گروه‌ها در اشکال مختلف آنرا به کار برده‌ و امروزه به طرق مختلف پیام رسانی می‌کنند.

بهره مندی از استقلال برای ما و گروه‌هایمان همیشه یادآور سوالاتی نیز بوده است که یک ایده تا چه اندازه به ما مرتبط می‌شود واینکه آیا تنها پیشرفت گروه را در نظر گرفته ایم یا NA در کل؟

جالب است بدانیم گروه‌ها نیز به مانند اعضا دارای شخصیت می‌باشند و آن شخصیت در واکنش گروه در برابر مسائل، طرز فکر، نحوه تصمیم گیری و با به اجرا گذاشتن آنها نمایان میشود.

اما در سطح کلان تر یعنی NA در کل ،گروه‌ها از به کارگیری آن شخصیت دست برداشته و به کلام واحد که برگرفته از گروه‌ها میباشد گوش میدهند.

استقلال گروه‌ها تا آنجایی معنی پیدا می‌کند که منافع مشترک در راس قرارا گرفته باشد.چرا که دلیل استقلال گروه‌ها پدیدار شدن خلاقیت‌های تازه و کارآمد در پیام‌رسانی و جلوگیری از وابستگی به ساختارهای خدماتی است که هیچ وقت نباید سبب شود که برگروه‌های دیگر اثر سوء بگذارد.

به عنوان یک ساختار خدماتی:

ساختار خدماتی مستقل از گروه‌ها و تصمیمات آنها عمل نمیکند چرا که باعث سازماندهی ساختار و به وجود آمدن شاخه قدرت و احساس برتری آن می‌شود، که با اصول روحانی NA منافات دارد.

استقلال ساختار خدماتی منظور همان عمل کردن به اختیارات تفویض شده از طرف گروه‌ها میباشد که دارای حدو مرزهای تعیین شده در چهارچوب NA است.

استقلال و خلاقیت ساختار در راستای سرویس دادن به گروه‌های عضو آن است که به نحوه به کارگیری و نوع آن متفاوت از گروه هاست.

ساختار خدماتی استقلالی دارد که بواسطه فعالیت‌های حرفه‌ای می‌تواند از افراد حرفه‌ای استفاده نماید.ساختار خدماتی در خدمت گروه‌ها میباشد و به تصمیماتی که برگرفته از پیشنهادات سطح ساختار توسط نمایندگان گروه‌ها اخذ می‌شود، عمل می‌کند.

متعاقب آن از منابعی که گره‌ها به ساختا تزریق می‌کنند، مانند ایده، وجدان، نفر و پول بهره می‌گیرد.

حال سوال این است که ساختار خدماتی چکونه کمک می‌کند که آزادی گروه‌ها در مورد خلاقیت‌هایشان در پیام‌رسانی محفوظ بماند؟!

ساختار خدماتی صدای گروه‌ها را می‌شنود اما در مسائل گروه‌ها دخالت نمی‌کند و از هر چیزی که سبب گرفته شدن آزادی خلاقانه گروه‌ها شود و آن‌ها را وابسته به ساختار کند، اجتناب میکند و تنها یک منبع روحانی در راستای رشد گروه‌ها می‌باشد.

عقیده و نظری را به گروه‌ها تحمیل نمیکند و در عوض آنها را پشتیبانی و حمایت می‌کند.

 

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

5 نظر

  1. ‍پینگ بک: روح سنتها: خوب می‌تواند دشمن بهتر باشد - وعده

  2. مسئول نشریات وعده

    از انجا که بهبودی شخصی به اتحاد در na بستگی دارد، سنت چهار از ما میخواد اعمال خود را در رابطه با معتادان دیگر، گروه ها و na درکل در نظر داشته باشیم.
    اصول راهنما روح سنت ها

    پاسخ
  3. مسئول نشریات وعده

    ما باید بین استقلال و مسئولیت تعادل برقرار کنیم. زمانی که بر روی هدف تمرکز کنیم، استقلال برای ما معنا پیدا می کند. به کارگیری مسئولانه استقلال کمک می کند تا روابط مان و تعهدات مان را شفاف تشخیص دهیم، و از خلاقیت هایمان، تصوارت مان و شور و اشتیاق مان جهت پیشبرد هدف اصلی چه در گروه، چه در زندگی شخصی و چه در خدمت به نیروی برتر بهتر استفاده کنیم.
    اصول راهنما روح سنت ها

    پاسخ
  4. ‍پینگ بک: لبی که خورد به وافور شسته شود به کافور ؟ - وعده - یک وعده هزاران پاداش معتادان گمنام-شماره 8

  5. ‍پینگ بک: NA فقط یک وعده میدهد - وعده - یک وعده هزاران پاداش معتادان گمنام-شماره نهم-خردادماه 1398

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *