معتادان گمنام منطقه یک ایران 

روح سنت ها‌‌ سنت دهم

روح سنت ها سنت دهم

روح سنت ها‌‌ : سنت دهم

همانطور که روزانه دانش ما از اصول برنامه فارغ از سن پاکی رو به افزایش است، به همان نسبت مسئولیت ما نیز در قبال این اصول افزایش می یابد و تعهد به ما کمک می کند تا هر گاه در اشـتباه بودیم، مجوز تکرار اشتباه رابرای خود صادر نکنیم وبه برنامه بهبودی برگردیم. به اعتقاد من این فرایند رسیدن به بلوغ بهبودیست و سنت دهم از این مهم حمایت می کند.

اولیــن آموختــه ام از یادگیری بکارگیری سنت دهم در به مشارکت گذاشــتن تجربه بهبــودی ام در جلسات بهبودی و تبادل تجربه این اســت که تجربیاتم همسو با اصول برنامه معتادان گمنام باشد، ولی آنها را بعنوان نظر معتــادان گمنام بیان نکنم. با این کار اصل امانت داری را تمرین می کنم.

کتاب روح ســنت ها و کتاب پایه و چگونگی عملکــرد عمیقا در مورد مفاهیم کاربردی مسائل خارجی، مباحث اجتماعی و اصول روحانی نوشته، این اطلاعات فکر ما را روشن تر، روحمان را آرام تر و تصمیممان را شفاف تر می کند. در پیرو این مهم رعایت اصول را از خود شروع می کنم و از آن در جهت ایجاد تعادل اســتفاده می کنم. سنت دهم من را ازتعصب رها کرد و کمک کرد تا از دخالت در روش زندگی و بهبودی دیگران دســت بردارم و تمرکزم بر روی روشــی با کیفیت برای بهبودی و زندگی خودم باشد. البته ابراز عقیده نکردن جایی که صاحب نظر هستیم خیلی سخت بنظر می رسد ولی این کار برای سلامت و بصیرت معتادان گمنام لازم است و کمک می کند انجمن ماهمیشه آرام و زیبا باقی بماند.

گروه ها با رعایت ســنت دهم به حاشیه نمی روند و در ســایه نیروی برتر عاشق و مهربان‌مــان که بر وجدان‌مــان تاثیر می گذارد تمرکز خود را برروی ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر که ایجاد و حفظ پاکی‌ست حفظ میکنند. البته در این میان لازم است که مسائل و مشکلات مان هم داخل انجمن و بــا ابزار روحانی انجمن حل و فصل شود. اگر هم که گروه بستری مناسب برای آموزش و پرورش خدمتگزاران مورد اعتماد فراهم کرده باشد که خدمات ما را موثر رهبری کنند و به ما در پشت سر گذاشتن مشــکلات یاری رسانند، که چه بهتر، اگر هم که نه، لازم است برای ایجاد و توسعه ی این بستر برنامه ریزی داشته باشند و نقش خود را جهت وفاداری به NA در کل انجام دهند.

سنت دهم بعنوان یکی از سنت های روابط عمومی انجمن ما همچون یک سپر دفاعی کمک می کند تا تحت نظر نبوده و نباشیم.

عقیده نداشــتن در مورد مســائل خارجی به معنای بی تفاوتی نیست بلکه ما بعنوان یک عضو یا خدمتگزار شــناخته شــده NA حتی در مورد مباحث اجتماعی که نیازی به تخصص ندارد نظر هم نمی دهیم تا نظرمان بعنوان عقیده معتادان گمنام در کل شمرده نشود، NA یک برنامه عملی است و ما با این عمل گمنامی را رعایت کرده ایم.

اگــر دارای عقایــد مذهبی و یــا غیرمذهبی هســتیم،فقط بدانیم که انجمن مــا راجع به این مسائل نظری نداشته و ضمنا جلسات انجمن محلی برای ترویج عقاید و باورهای شخصی من نیست. به این دلیل که معتادان با درک درستی از (چرا اینجا هستیم) وارد جلسات شــوند، یعنی تمرکز بروی رهایی از اعتیاد فعال باشد. اگر در شغل خود حرفه ای هســتیم یا در ارتباط با اعتیاد تخصص داریم و عضو NA هم هستیم، از تخصصمان برای پیام رسانی استفاده نمی کنیم چرا که پیام مان را مخدوش می کند. بهترین و موثر ترین معرف برای انجمن ما اصولش است نه اعضایش، چرا که اصولش غیر قابل دستکاریست.

باید به خاطر داشــت که افراد غیر معتاد ملزم به رعایت سنت های ما نیستند ســنت های ۱۲ گانه برای مراقبت از انجمن ماســت و ما ملزم به رعایت آن هستیم.

در کل، سنت دهم بعنوان یک ابزار روحانی اصولی مناسب برای معاشرت را به ما در روابط داخل و خارج ارائه می دهد.

(در آخر از اعضای فعال در این کمیته که فرصت خدمت را به من دادن صمیمانه سپاسگزارم)

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

6 نظر

  1. vaadeh.ir

    چالش تصویر:
    خواننــدگان محتــرم یــک وعــده هــزاران پــاداش؛
    لطفابرداشــتهای خودتــان ازتصویر این صفحه را در چنــد ســطر بــرای مــا ارســال نماییــد.
    مطـــالب ارسالــــی شما را در صفحـات مجـازی مجلـه بــه اشــتراک گذاشــته و مطالـب برگزیـده در شـماره بعــدی چــاپ میگردنــد.

    پاسخ
  2. vaadeh.ir

    بیــرون نگــه داشــتن انجمــن از مباحــث خارجــی، در اصــل از مــا در برابــر خودمــان حمایــت میکند.مــا نمیتوانیــم نیکنامــی و حیثیــت خــود یــا ســامت اعضایمــان را به خاطر مسئلهای که به هدف اصلی ما هیچ ربطی ندارد، به خطر بیندازیم.
    اصول راهنما؛ روح سنتهای ما

    پاسخ
  3. ‍پینگ بک: ارجحیت اصول بر شخصیتها جهت حفظ من نه کوچک شمردن من! - وعده - یک وعده هزاران پاداش معتادان گمنام

  4. ‍پینگ بک: روح سنتها سنت نهم - وعده - یک وعده هزاران پاداش معتادان گمنام-شماره یازدهم-مرداد98

  5. ‍پینگ بک: بستر مناسب جلسات آنلاین - وعده - یک وعده هزاران پاداش معتادان گمنام-اردیبهشت99-شماره19

  6. Mohammad

    با سلام

    درمورد روابط درون و بیرون انجمن اصولی نوشته شده ای هست ؟ اگر هست چه منبعی راجع به این موضوع ارائه شده؟
    با تشکر

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *