معتادان گمنام منطقه یک ایران 

روح سنتها سنت دهم

روح سنتها سنت دهم
ارسالی از خوانندگان محترم مجله، مربوط به چالش تصویر –خوانندگان محترم یک وعده هزارن پاداش؛ لطفا شما نیز برداشت های خودتان از این تصویر، را در چند سطر برای ما ارسال نمایید. در ذیل مطلب برگزیده مربوط به چالش تصویر شماره قبل تقدیم میشود:

اشتیاق توجه به وجوه مشترکمان تا دخالت دادن دوستانم درعقاید و آرمان‌های شخصی با ادامه دار شدن بهبودی و رشد بیشتر، ما متوجه استنباط‌های شخصی خود و عقایدی می‌شویم که متفاوت از دیگران خواهد بود. آشنایی با اصول NA کمک‌مان کرده است که با حفظ آن عقاید و پیگیری شخصی آرمان‌ها، مراقب پیگیری بهبودی دوستانمان در انجمن معتادان گمنام نیز باشیم. یعنی زمانی که من در موقعیت مشارکت و سخنرانی در NA و یا پشت تیریبون NA در اجتماع بیرونی هستم. یکی از ابزارهای مهم در بهبودی و جزء جدانشدنی آن، مشارکت کردن در محیط جلساتمان می‌باشد. نه تنها همیشه توجه ما به عنوان گوینده و مخاطب را به خود جلب می‌کند بلکه توجه امنیت NA در حمایت از وحدت اعضا در جلسات را نیز به همراه دارد.

خالی از لطف نیست که حتی بگوییم برایمان خاطرات خوشه زیادی هم گاهی به همراه داشته است. افرادی که گاه به گونه‌ای فکاهی مشارکت می‌کنند و کسانیکه کلاً بیان طنزگونه‌ای دارند. مشارکت کردن خیلی از مواقع احساسات من را در قبال دوست بهبودی‌ام به قلیان انداخته است. همدردی من به دوست بهبودی‌ام را نمایش داده است. زیرا برایمان وسیله ارتباطی قوی در به اجرا گذاشتن قدم دوازدهم و سنت پنجم NA ، یعنی درمیان گذاشتن بهبودی و پیام رسانی می‌باشد. اگر هیچ چیز ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر را ندارد، خب حتما مشارکت خوب و سالم من تأثیرات مثبت را باخود به همراه خواهد داشت. پس به عنوان مشارکت کننده آنچنان علاقه غریبانه‌ای نیست که دوست داشته باشم گوش جان شنونده را به خود جذب کنم.

توجه به مشارکت سالم سبب آگاهی ما از مشارکت ناسالم می‌شود. مشارکتی سالم است که حاوی پیام NA باشد. برگرفته از تجربیات خودشخص باشد. به دور از ایجاد گرایشی به غیر از رفع مشکلات اعتیادی برای شنودگان باشد. مسائل خارجی (عقیده‌های مذهبی، اجتماعی، سیاسی و …) را تأیید یا تکذیب نمی‌کند. در نهایت تماماً مرتبط با هدف اصلی NA می‌باشد. در راستای هدف اصلی انجمن ما یک عقیده (پاک زیستن بدور از اعتیاد) و یک روش (کمک یک دوست بهبودی به دوست بهبودی دیگر) بیشتر وجود ندارد و باقی، ابزارهای موجود در به اجرا گذاشتن آن است.

بیرون نگه داشتن انجمن از مباحث خارجی، در اصل از ما در برابر خودمان حمایت می‌کند.ما نمی‌توانیم نیک‌نامی و حیثیت خود یا سلامت اعضایمان را به خاطر مسئله‌ای که به هدف اصلی ما هیچ ربطی ندارد، به خطر بیندازیم. اصول راهنما؛ روح سنت‌های ما صفحه ۲۴۰

در بهبودی ممکن است من مجذوب روش‌هایی شده باشم که بیرون از NA خیلی برایم کارآیی خواهد داشت. روحیه‌ی من برای بقای زندگی و پیگیری بهبودی شخصی‌ام را ارتقاء می‌دهد. روش‌هایی برای موفق شدن من در مسائل مالی و شخصیتی می‌باشد. حتی ممکن است مسائلی باشد که من به وسیله آنها متضرر و دچار تضعیف روحیه شده باشم. حال بخواهد سبب این شود که از روی دلسوزی و کمک ویا حتی به نیت القا عقاید شخصی آن را با دیگران به مشارکت بگذارم. صرف نظر از هر نیتی که داشته باشم برای به مشارکت گذاشتن مسائلی که به NA مرتبط نمی‌باشد و عقیده‌ای در رابطه با آن ندارد، مشارکت من در دستۀ مشارکت‌های ناسالم قرار خواهد داشت.

می‌توانم بگویم که تشخیص راحتی بود برایم زمانی که مخاطبین خود را علیرغم میل درونیم به جای یک دسته به چنددسته تقسیم کرده بودم. زمانی که مثلاً: درمورد مذهب خاص، رفتارهای خاص اجتماعی افراد و یا سیاستی که درحال اجرا و مورد علاقه من بود صحبت می‌کردم. در کنار مثال‌های یاد شده صحبت کردن درمورد مذاهب خاص بوده است که بیشتر مشارکت‌های اعضا را متوجه خود کرده است. سازوکار انجمن ما برخلاف رفتار گروه‌هایی بوده است که درقبل دیده بودیم. نه‌تنها مذاهب را تأیید نمی‌کنیم بلکه آن را تکذیب هم نمی‌کنیم.

نکته جالب و متفاوت در انجمن ما اینست که ما هیچ‌گونه عقیده‌ای درمورد مسائل مذهبی نداریم. ما این کار را برای داشتن احساس برتری از دیگران انجام نمی‌دهیم و آن تنها برای اجتناب از جدال با یکدیگر است. خب بوده‌اند قلیل اعضایی که از موضوعات صحبت‌های من خوششان بیاید. در کنار آن‌ها اکثریتی هم هستند که موافق نظرات من نیستند. اما این چند دسته‌گی که در مقابل وحدت یاد شده NA در سنت اول و یادآوری آن در اصول سنت‌های دیگر است. همین تناقض من را مجاب کرده است که علاقه‌ام را همیشه برای به اجرا گذاشتن مشارکت سالم دنبال خواهم کرد.

یاد گرفته‌ام که توجه دقیقی داشته باشم به تفکیک شرایط اجتماعی برای ابراز عقیده‌هایم و صحبت‌هایی که می‌شود در محیط های گوناگون عنوان کرد. از مثال‌های بارز آن: انتقال ندادن عقاید انجمن برای حل مشکلات تربیتی در خانواده‌ام بود. و دیگری اینکه محیط جنجالی در اجتماع بیرونی و محل کار را به محیط داخلی درکنار خانواده‌ام انتقال ندهم و همیشه در هر محیط متفاوت به دنبال همدرد برای دردهایم نباشم.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. نشریات وعده

    شفافیت و سادگی، کلیدهای پیام مان هستند و سنت دهم نیز شفاف و ساده است. انجمن معتادان گمنام
    به تنهایی و به خودیِ خود، کافی است و ما تنها آزادی از اعتیادِ فعال را وعده می دهیم. ما نسبت به
    مسائل خارجی بی طرف بوده و اجازه نمی دهیم نامِ NA واردِ مباحثِ اجتماعی گردد.
    NA یک برنامۀ پرهیزِ کامل است و درزندگی معتادانِ بی شماری در سراسر دنیا کارایی داشته است.
    هرمعتادی که بخواهد راهِ ما را انتخاب کند، امکان پذیر است، اما درعین حال، روشِ ما
    تنها راهِ موجود نیست و ما حتی دراین مورد که آیا روش مان بهترین راه است یا خیر، نظری نداریم.
    تنها روشی که ما عقیدۀ خویش را درموردِ آن ابراز می کنیم، راهِ NA است چرا که می دانیم این روش
    برای کسانی که طالب آنچه که ما داریم بوده وحاضرند برای بدست آوردنش کوشش کنند کار میکند
    کتاب اصول راهنما روح سنتهای مان بخش سنت ده

    پاسخ
  2. مسئول نشریات وعده

    سنت شش و ده چنان رابطه تنگاتنگی دارند که خیلی سخت است درباره یکی از آنها حرف زد بدون اینکه دیگری را مطرح شود. سنت شش به ما می گوید
    که هیچ کسی در خارج از NA را رد یا تأیید نکنیم، و سنت ده مارا یک درجه بالاتر می برد و می گوید نظر و عقیده خود را در مورد مسائل و سازمان ها نزد خود نگهداریم . سنت شش و ده به همراه سنت یازده همگی از ما میخواهند تا خواهان آرامش باشیم.
    وقتی که از گرفتن موضوع درباره مسئله ای اجتناب می کنیم، در اصل گمنامی و فروتنی رابه کار گرفته ایم.تنها عقیده ما این است که NA کار می کند، و این پیامی است که در گروههای خود می رسانیم.
    نه بیشتر و نه کمتر.

    📚روح سنتها ،اصول راهنمای ما

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *