معتادان گمنام منطقه یک ایران 

روح سنتها: خوب می‌تواند دشمن بهتر باشد

روح سنتها-سنت دوم

روح سنتها: خوب می تواند دشمن بهتر باشد

با تمرین اصول دوازده قدم و رشد کردن در مسیر بهبودی موفق می شویم و از چالش ها و مشکلات عظیمی عبور می کنیم که شاید روزی حتی فکر کردن به آنها ما را آزار می داد. اما امروزه نه تنها با توانایی و دید روشن به مشکلات نگاه میکنیم بلکه با بهره کیری از رهنمود های نیروی برتر، صاحب اســتدلال و اظهار نظر نیز شــده ایم.

ما بدون ترس و با وجدان درونی بیدار شده به واسطۀ اصول روحانی نهفته در قدمها و ســنتها تصمیم گیری می کنیم و در نهایت اهداف خود را دنبال می کنیم. حتی بسیاری از مواقع مشــاهده می کنیم که چــه در برنامه و چه خــارج از آن کســانی خواســتار شنیدن تجربیات و پیشــنهادات من به عنوان یک فرد مجرب هستند. آنهــا را راهنمایی کــرده و این لحظه ای اســت که با رشد خود و منابع تجربی خود که در دست دارم بیشتر آشــنا میشوم.

اما مسئله مهمی که توجه و تأمل ما را از روی وجدان درونی برداشته و به سطح بالاتری سوق میدهد وجدان گروهی و مشــارکت در تصمیمــات گروهی اســت.

در فرآیند تصمیم گیری در جلسات اداری شــرکت کرده و منتظر وجدان گروه میباشیم. در همین راستا نظرات خود را عنوان کرده و به نظرات دیگــران نیز گوش میدهیــم، شــاید در همیــن لحظات اســت که اختلافات و اتفاق نظرها بیش از پیش خود را نشــان میدهند.

بــا کارکرد ســنتها و به کارگیــری آنها متوجه شده ایم که این اختلاف ســلیقه و تضادها نه تنها باعث دوری ما از یکدیگر نمیشود بلکه برای حفــظ اتحادمان در جهت برگزاری جلســات و رســاندن پیام بهبــودی بســیار کارآمد میباشــد. اما این امر مســتلزم تمیز قائل شدن بین دو فرآیند جدا از هم اســت.

تصمیم گیری و پیگیری نظرات به طور فردی و همینطور به طــور گروهی که ما را به داشــتن درک بیشتری نسبت به اختلاف سلیقه ها مجاب میکند.

زمانی که علایق من در مســیر بهبودی قرار میگیرند، ســبب جذب الگوهای سالم از اجتماع و اطرافیانم میشــوند که آن الگوها تصمیم های خوبی را برای رشــد فراهم می آورند.

اما در سطح گروهی به این نحو میباشد که پیگیری علایق ما تا مرحله پیشنهاداتمان پیش می رود. ما حتی پیشــنهادات گروه خود را به سطح ساختارخدماتی اینگونه پیگیــری میکنیم که در مورد موضوع مطرح شــده با تجربه اعضای گــروه تا مرحله تصمیم ســازی پیش میرویم، امــا هیــچگاه وارد مرحلــه تصمیم گیری (کــه فلان مورد حتما کارآمد خواهد بود و برای ساختار مفید اســت) نخواهیم شد.

پیشــنهادات گروهی خود را توســط نماینــدگان گروه به ســاختار خدماتی (متشکل از دیگر نمایندگان گروهها) انتقال میدهیم و منتظــر وجدان اخذ شده از طرف ساختار میمانیم.

حال، گاهی شده است که دارای پیشنهاداتی هســتم که از نظر من و حتی بسیاری دیگر از اعضا کارا و ســالم اســت، اما مغایر با تصمیمات اخذ شده توسط رأی اجماع اعضا گروه میباشد.

این موضوع نمی بایستی سبب شود با گروه بر سرجنگ داشته و از آنها دوری کنم چرا که مــا همواره خواســتار اتحــاد گروهیمان هستیم و تجربیات ما به ما نشان داده است که بدترین تصمیمات گروهی از بهتریــن تصمیمات فردی مؤثرتر است.

ممکن است من پیشنهادات خود را از منابعی جمع آوری کرده باشم که شاهد موفقیتهــای آن طــرح (برای اولین مرتبه یا چندمین مرتبه) به اشــکال گوناگون بوده ام، اما گروه پذیرای آن طرح نیســت، و ایــن درصورتی میباشــد که پیشــنهادات من حتی میتواند برای گروه بســیار خوب باشد.

دوباره یادآور میشــویم که ما نیازمند مشــارکت دادن تمامی اعضــا و جمــع آوری تمامــی پیشنهادات موجود حول محور موضوعات میباشــیم که آن با توجه به حفظ منافع مشترک و اتحاد گروه برایمان بهتر است.

با داشتن روشن بینی و درک عمیق از این موضوع، متوجه میشــوم که خوب میتواند دشــمن بهتر اشــد. ما ایمان داریم؛ به همان اندازه که به نیروی برتر در مورد سپردن به او برای پیگیری اهداف و تصمیمات فردی ایمان داریم، به همــان اندازه نیز بــه فرآیند تصمیم گیری گروهی و کارآیی آن ایمان داریم.

وجدان گروهی حتی اگر مطابق میل من نباشد باز بــه آن پایبنــد خواهم بود و برای من از مرحله اعتقادی وارد مرحله عمل گردیده اســت. ما به هیچ وجه برای مشــارکت در تصمیمات گروهی دچار وسوسه و اجبار نشــده ایم و به واســطۀ کارکرد ۱۲ قدم و حفظ بهبودی و مشارکت در پیام رسانی به طور هدفمند در بین دیگر اعضا حضور خواهیم داشــت.

حفــظ اتحاد گروهی و شنیدن صدای تمامی اعضا برایمان بســیار مهم است. تمامی اعضا در فهمیدن خواست خداوند برابرنــد و آن منحصر به فرد و گروهی خاص نمیباشــد. روشــن بینی و نگاه دوراندیش درمورد اجرایی بودن خواســت خداوندی مهربان سبب میشود که همواره با ایمان بمانیم.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. مسئول نشریات وعده

    همانند وجدان شخصی که به معنی دانستن از درون است، وجدان گروهی نیز به معنی به درک رسیدن در قالب گروه است. وجدان گروه خود را از طریق اتحاد و نیت خیر بیان میکند، و از طریق تصمیمات ساده ای که به گروه معنا میبخشد خود را نشان می دهد.
    اصول راهنما روح سنت ها

    پاسخ
  2. مسئول نشریات وعده

    زمانی که لازم است تا ما تصمیم گیری کنیم، مفید خواهد بود اگر قبل از آن درباره اصول روحانی صحبت نماییم.اصول روحانی می تواند لنزی باشد که ما از درون آن ایده ها را بررسی می کنیم. اعمالی که از سر خشم، رنجش و یا شتابزدگی انجام شوند در ادامه مسیر باعث ایجاد مشکل خواهند شد. وقت گذاشتن برای بررسی اصول روحانی، ممکن است تصمیم ما را تغییر ندهد اما نحوه اجرای آن را تغییر خواهد داد، که این می تواند باعث تفاوت بزرگی شود.
    اصول راهنما روح سنت ها

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *